Przestrzeń do pracy w domu, czyli home office w skrócie
Skutki panującego obecnie wirusa dotykają nas w mniejszym lub wiekszym stopniu codziennie, czy tego chcemy czy nie. Dla większości ludzi wykonujących pracę biurową, z dnia na dzień ich miejsca do życia musiały zostać przystosowane do nowych warunków – PRACY W DOMU. W związku z powyższym poruszamy dzisiaj gorący temat projektowania takich przestrzeni, o czym warto pamiętać, na co zwrócić uwagę.
1.dobre oswietlenie
Pamiętaj, ważną kwestia jest prawidłowe doświetlenie biurka roboczego światłem dziennym oraz zapewnienie odpowiedniego doświetlenia po zmroku. Najlepszym rozwiązaniem jest umieszczenie swojego biurka tak, aby nie zasłaniać sobie światła słonecznego. Dla osoby praworęcznej, biurko powinno być ustawione po lewej stronie względem okna w odległości co najmniej 1 m. Ta sama zasada dotyczy umieszczenia lampek biurkowych , stawiamy je po przeciwnej stronie względem ręki, którą się częściej posługujemy. Najbardziej niekorzystnym ułożeniem jest umieszczenie biurka tyłem do okna,z racji bezpośredniego padania słońca w ekran monitora. Odległość naszych oczu od monitora powinna wynosić 40-75cm.
2. szerokie biurko, przestrzeń do pracy, organizacja papierów
Kolejną ważną kwestią jest dobranie odpowiedniej wielkości biurka. Standardowymi wymiarami są wielkości 50-90 cm szerokości oraz 60-140 cm długości. Oczywiście im więcej miejsca mamy na biurku, tym nam wygodniej. Najczęściej wybierana wielkość biurek w biurach, zapewniająca komfort to 70×140 cm. Taki wymiar biurka zapewnia nam miejsce na umieszczenie monitora w odpowiedniej odległości od oczu oraz dostatecznie dużo miejsca na nogi pod blatem. Zastanówmy się również nad zagospodarowaniem miejsca na dokumenty, kalendarze itd., które nam towarzyszą podczas pracy. Wygodnym rozwiązaniem jest wykorzystanie miejsca pod biurkiem, w postaci szuflad, bądź komody w miejscu nogi biurka. Pamiętajmy, że przestrzeń nad biurkiem też możemy zagospodarować linią półek i regałów. Dla bardziej wymagających, przypominamy o możliwości wyboru biurek z regulacją wysokości blatu. Taka technologia zapewnia nam możliwość zmiany ułożenia naszego kręgosłupa w trakcie wielogodzinnej pracy. Tego typu rozwiązania dostępne są już nawet w popularnej Ikei (https://www.ikea.com/pl/pl/p/bekant-biurko-z-regulacja-wysokosci-bialy-s69022537/). Kiedy wykonujemy pracę siedzącą, ważne jest abyśmy zadbali o możliwość ruchu, aby nasze ciało nie pozostawało w jednej pozycji wiele godzin.
Dodatkowym punktem, który musimy mieć na uwadze to dobrze dobrana wysokość monitora, względem linii, wzroku. Pamiętajmy, aby (mniej więcej ) górna krawędź linii monitora znajdowała się na na wprost naszych oczu. Jeśli monitor nie posiada możliwości regulacji wysokości (lub macie laptopa), dostępne są z sklepach podstawki, które podniosą wasz monitor wyżej. Wspomniana wcześniej Ikea również posiada takie rozwiązania.
3. ergonomiczne siedzisko
Przejdźmy do następnego kroku, czyli doboru siedzisk. Nasz polski rynek posiada bogatą ofertę mebli biurowych, w tym krzeseł obrotowych. Jesteśmy 3 eksporterem mebli biurowych na świecie, wyprzedzają nas jedynie Chiny i Niemcy. Nie bójmy się zatem korzystać z naszych rodzimych marek jak np. Noti, Profim, Bejot, Balma. Ważną kwestią przy doborze krzeseł, jest możliwość regulacji wysokości siedziska, jego głębokości, wysokości oparcia oraz wzmocnienie lędźwi. Prawdopodobnie kryteriów jest jeszcze więcej, ale w tym doradzą Wam sprzedawcy tych mebli. Tak jak w powyższym podpunkcie, pamiętać musimy, że nasza wielogodzinna praca, zmusza nas do ciągłego siedzenia, więc odpowiednia postawa kręgosłupa ma znaczenie. Obecnie producenci prześcigają się w technologiach, aby nasz tryb życia nie doprowadził nas do chorób na starość. Wprowadza się zatem również ,opcję ruchu podczas siedzenia. W ten sposób kręgosłup ma możliwość gimanstyki w trakcie pracy ruszając się na boki. Takie rozwiązania możecie podpatrzeć na stronie niemieckiego producenta Interstuhl (model Flextech). https://www.interstuhl.com/I/ia-en/flextech-active-sitting.php . Tańszym rozwiązaniem jest przelatanie siedzenia na krześle obrotowym, tym na gumowej piłce rehabilitacyjnej.
4. neutralne otoczenie
Zapewniłeś/zapewniłaś sobie wygodne siedzisko oraz biurko, ale gdzie ciągle rozprasza Cię bliska odległość od kuchni, bądź biegające wokół dzieci? Niestety, otoczenie też ma znaczenie. Jeśli masz taką możliwość to zaplanuj swoje miejsce pracy z dala od miejsc ruchu w twoim miejscu życia. Niech to będzie miejsce oddalone od kuchni, jadalni, salonu a najlepiej osobne pomieszczenie. Zgodnie z zasadami wygody PSYCHICZNEJ pracy, nie umieszczaj biurka plecami do drzwi do pokoju. Jeśli nie masz możliwości pracy w odosobnieniu, pomyśl o wydzieleniu biurka, regałem, komodą lub kwiatkiem.
5. gdy masz mało miejsca
Dla tych co mieszkają w kawalerkach, a każdy centymetr miejsca, jest na wagę złota też śpieszymy z pomocą. Świat meblarski obfituje w ciekawe rozwiązania skladanych oraz wysuwanych blatów. Takie blaty można umieścić w segmencie kuchennym, bądź na wolnej ścianie. Ciekawym rozwiązaniem są równiez przestrzenie pracy biurowej chowane w szafie. Po otworzeniu drzwi szafy, zamiast segmentu z półkami, mamy blat biurka z wbudowanym w meblu oświetleniu oraz chowanym taboretem. Niestety, powyższe rozwiązania, nie spełaniają w pełni podstaw ergonomii, są natomiast dobrym roziwązniem na czasowy przymus pracy zdalnej.
6. zadbaj o rosliny wokół
Rośliny w biurze podnoszą wydajność pracowników i pozytywnie wpływają na ich samopoczucie – dowodzą badania Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego (APA). Czemu więc nie zadbać o komfort własnej pracy również w domu? Rośliny zwiększają wilgotność powietrza, większość z nich to również naturalny oczyszczacz powietrza. Ponadto, kolor zielony działa kojąco dla wzroku. Zalecane jest stosowanie przerw w pracy przy komputerze, w trakcie których człowiek powinien przyjrzeć się zielenii w domu, bądź za oknem, szukając dalszych widoków. W osobnym artykule opiszemy wam, jakie rośliny dobrać do swoich czterech ścian oraz przedstawimy naszych ulubieńców!